Творчо про себе та професію вчителя


ЛІТЕРАТУРНИЙ ЕТЮД «ВСІ ВОГНІ – ВОГОНЬ»


Кожен з нас,  в залежності від погоди, яка панує на вулиці, від стану душі, від безликих чи важливих фраз, інколи задумується про шось Ікс – центричне чи Ікс – зотичне. Зазвичай, найважливіші думки приходять в мою голову на початку весни. Чому? Можливо, пришвидшується рух, зникає людина зими (людина зими – повільна, спокійна, некваплива, прагнуча затишку) і з’являється людина весни, людина-образу, людина-дії. Можливо цієї мрії чи руху і ненадовго вистачить, але спроба то була. В одну з таких весен, а це був перший рік мого навчання в школі, я поглянувши на свого першого вчителя – Ліну Петрівну, зрозуміла ким я хочу бути. Після того пройшло ще сім весен, але мрія нікуди не ділась. Вона сформувалась, і залишилась в моїй голові. Взагалі, в дитинстві, я лише серйозно раз підійшла до вибору своєї професії. І до поки не зникне це бажання (будьмо чесні, все в житті може бути; і зараз говорити високопарні фрази про своє довічне призначення – меншою мірою, нечесно). Головне, аби вона давала співпрацю з книгами.
Що для мене значать ці пожовклі чи нові, з незмінним цинковим запахом сторінки? Це – інша реальність, де ти відволікаєшся. Де ти бачиш себе іншим. Де ти свій сум заспокоюєш чужими думками. Мамина бібліотека не була чимось особливим. В ній не було натяку на витончену архітектуру, гарно вирізьблені стелажі, зводчаті стелі, старої підлоги, якої торкалося взуття знаменитостей. Цього не було. Але була атмосфера. А без неї – нікуди. Людина, закохана у свою справу понад 30 років, діти, які прагнуть нового, медсестри, столяри, кочегари, домогосподарки, бабусі, діди з незмінним запахом тютюну, немолодий журналіст, який допомогав мені читати в мої 3 з лишком роки, подружка з якою ми вели перелік-змагання прочитаних історій. Це зі мною. Це дає мені право бути закоханою в книги, і нести знання, повагу до них дітям. Адже якщо сам не любиш – інший навряд чи полюбить.
Хто не знає, запитає, що я викладаю. Під кінець четвертого року навчання в коледжі, мені захотілось чогось нового. Що це буде, уявлення я мала смутне, проте подала документи на філологічний факультет. І до цього часу, я про це не пошкодувала. Мій викладач рекомендував не скільки викладати, скільки навчати учнів самостійно це робити. Програма курсу мови і літератури вимагає «індивідуального підходу», що означає кожній дитині необхідна постійна увага, і саме це дозволить розвивати інтерес до читання, або простіше «прививати любов до книги».
Шановні колеги, дивимося реально на речі, все це легко сказати, гарно написати, і практично неможливо зробити.
Але давайте з самого початку, чи то з кінця. На ваш розсуд. Останнім часом я просто захоплена творчістю іспанських, італійських, латино-американських письменників: Сафон, Кортасар, Каррізі, Хассейні. Їх побудова творів смакує як чудова кава сонним ранком, як холодна полуниця спекотним днем. Тому що, наскільки цікаво, коли гарний зміст поєднується з незвичайною подачею. Роман-кросворд, роман-карти Таро, роман-класики, роман-рулетка, роман-парабола. Щось незвичайне хотіла написати і я, але моєї професійності письменника для цього малувато, того обмежимося кінцем замість початку, або початком замість кінця (читайте, як забажаєте: чи з 7 по 1, чи з 1 по 7):
І для початку невеличке передбачення:
Вас сьогодні чекають вдалі думки, можливо непоганий настрій, тож візьміть свою останню (тому що тиск, і забагато), а після того ще й другу, а може й третю, знову ж таки останню чашку кави, бо цей напій являє собою саму бадьорість і оптимізм в розрідженому виді і насолоджуйтесь цими метафоричними пунктами такої різної вчительської професії.
7. Parrafo (пункт – ісп., раз я в побудові надихаюсь цієї літературою, чого б не віддати їй дань одним словечком)
Тож, я працюю вчителем зарубіжної літератури четвертий рік. Що ці роки означають для мене – знайомство практично з половиною тисячі школярів, 10 з них стали моїми кращими літературними друзями, 80 – я зацікавила, і вони потроху вводять книгу в своє життя, інші  100 – знають героїв і сподіваюсь, пам’ятають зміст, а всі – наступні знають, що якщо в їх голови нарешті прийде бажання вчитись, то я прийду на допомогу. 
Багато? Мало? Але не кінець. І це – приємний момент.
Всі знають, що вчитель, окрім того, що працює в школі, він ще й працює вдома. Бо навіщо особисте життя, відпочинок, особливо, коли ти молодий, коли є улюблена робота. Коли є паперовий монстр – бюрократозавр, який постійно вимагає, вимагає і вимагає. Звісно, що від мене одної він вимагає не більше, ніж від інших, це аксіома. Але душа підказує, що з моєю позицією багато хто погодиться. Адже, пробачте, шановне міністерство, всі звіти і т.д., які кропітливо пишуть школи в район, район в області, області в міністерство, лише дарма витрачений час. Свої накази ви роздруковуєте на наших документах, користуючись як чернетками або запиленими стопками вони лежать в архівах. І це зараз, коли ви позиціонуєте, що спростили документообіг.
Діти, перш за все – люди. Маленькі, але люди. Вони приходять до нас сформованими, з своєю позицією, з батьківськими заморочками, з агресією, добротою, з відкритістю і зневагою. І як люди, вони викликають в нас різні почуття. Нам може з ними бути добре, а може – просто викликати відразу. Ми хочемо, щоб було цікаво. В цьому наша вчительська користь. Наш розумний егоїзм. Коли ти приходиш відкритий, стараєшся, викладаєшся, як скоро байдужість деяких дітей спустошить твою душу.
В мене є порада. Шукайте відраду. Я – не ідеальний вчитель, в якого 100-відсоткова навченість. Будьмо знову ж таки чесні, що можна геть всіх зацікавити? Частинка моєї реалістичної душі сумнівається в цьому твердженні. Але, що бачить інша, ідеалістична частинка – вона бачить дітей, які готуються, стараються, роблять більше, ніж задали: вони проводять танцювальні фізкультхвилинки, пародіюючи героїв твору; створюють відео- поезії для мене та в Instagram; надихаються моїми ідеями; просять створити мій список ТОП-100 улюблених книг і читають їх, ділячись зі мною враженнями; довіряють мені читати свої перші спроби пера; пишуть мені листи та послання, навіть в контрольних роботах. Це викликає посмішку, це викликає радість.
Тому: шукай відраду, знай, що кожному не догодиш, якби не хотілось, неможливо всім подобатись, треба просто сумлінно виконувати свою роботу, вимагати по максимуму.
6 Parrafo
Є батьки. Вони – різні. Хтось адекватно оцінює можливості своїх дітей, прислухається до порад вчителя, а хтось – не бачить проблем в своїй родині.
Шановний молодий спеціаліст, ти повинен знати, що не все залежить тільки від тебе. Як добре мені жилось, коли я не була класним керівником. Але так, я думала, недовго. Твій власний клас, який тебе любить, поважає – це круто. Але, моя мета – головна, яку я поставила перед собою, їх здружити і зробити гарними, вихованими людьми.  Щоб в 9 класі (не всі залишаться до 11), я бачила перед собою згуртований вихований колектив. Від себе я роблю все і більше. Я з ними говорю, вмовляю, пояснюю, показую, ставлю в різні ситуації. Їх навчаю я, вони навчають мене. Вони смішні, різні, з своєю гарною поведінкою і не дуже. Але вони мої, і я гордо кажу: мій клас. Вони вчать мене любити їх, бути за них відповідальною, знати все про них.
Проте, не винуйте себе, коли щось не вдається: з 24 годин вони 8 проводять лише в школі. Будьте наполегливі, шукайте в ваших дітях, у батьках ваших дітей найкраще і -  результат буде.  
5 Parrafo
Як вчитель, і як класний керівник я маю керівництво: шкільне і районне.  Перш за все, якби не Петрівський відділ освіти, в який я на початку серпня 2015 року подала заяву про працевлаштування, зараз би з вами говорив не вчитель, а прекрасний польський різноробочий спеціаліст. Проте, я інколи слухаю мудрі поради моєї мами, і вирішила один рік попрацювати, а далі видно буде. Саме вони дали напрям моєї діяльності – зарубіжна література. Мені подобається її різноманітність. Я щаслива, що саме зараз на цьому шляху. Петрівський відділ освіти розвиває креативність, згадати професійні конкурси і номінування поїздкою до Одеси; пробує на тобі нові ролі – ведучі свят; розширює коло спілкування однодумцями і багато іншого.
Завдяки Петрівському центру обслуговування закладів освіти, мені приємно, що я маю змогу працювати не в доісторичних умовах, а в комфортно обладнаних класах, з інтерактивними дошками; з дотриманням всіх вимог школі.
Щиро вдячна адміністрації школи, адже вони роблять мене як вчителя майстернішою, пояснюють, коригують, направляють. Раніше я думала, що молодості даний увесь розум. Зараз розумію, що цьому треба вчитись. Вчитись в мудріших.
Недарма в творі «Зірки світять вниз» А. Кроніна, робочі шахт бастують за права людей, дотримання і відповідно, створення для цього профспілкових комітетів. Це – необхідно. Це захист твоїх прав, пільги. Я знаю, що мені є куди звернутись. Я знаю, що свята в нашій школі люб’язно організовані профкомітетом. Зовсім нещодавно, я вперше поїхала в складі екскурсії, відпочивати у Карпати. Я – не прихильник їх. Одна невдала екскурсія зіпсувала мені смак на роки. Я люблю подорожувати в комфортній компанії і добрих умовах. Проте, щиро кажучи, ця поїздка мене порадувала. І, я впевнена, вона не остання. Гарна організація, вдало підібрані виховані люди. Це радує. І саме за цей момент роботи, необхідно бути вдячним голові районного комітету профспілкової організації Горбанець Л. М.
Кожному з цих закладів хочеться побажати процвітання, натхненної роботи, гарної віддачі, збільшення можливостей. Щиро вдячна за допомогу!
4 Parrafo
Я задоволена, що обрала цей шлях. За цей період навчила багатьох учнів, здобула як перемоги, так і поразки, друкувалась, підтримувала дітей у їх починаннях. Я навчилась вирішувати поставлені перед мною швидкі задачі, працювати в стресових умовах, бути стійкою, одночасно вирішувати декілька справ, працювати з великою аудиторією, публічність – для мене бажання, а не страх. Я була лауреатом конкурсу «Міс-Освітянка», 3 рази мої діти посідали призові місця в олімпіадах з російської мови і літератури, здобували призові місця на поетичних конкурсах, я віднайшла для себе вид діяльності як інсценізація творів. Близько 6 творів інсценізовано за 4 роки (це великий масив роботи, тому не так багато) і остання 7 інсценізація – моя здійснена мрія і гордість: «Прогулянки Срібним століттям «Літературне арт-кафе «Бродяча собака»», різні виступи. Це не так багато, але все попереду.
Я вдячна своїй роботі, що вона була зі мною в найтемніший період мого життя. Вона стала для мене порятунком.
Рецепт мого професійного успіху = щоб мною гордилась найрідніша мені людина (мене це мотивує) + сила волі + креативність + доброта + чесність + бажання працювати + старання (яких треба завжди прикладати якомога більше) + віддача дітей + дружний колектив.
Але в кожного з вас він буде своїм, унікальним, як у Джоанн Харріс рецепт її надзвичайного шоколаду зі спеціями.
3 Parrafo
                              Шановна мамо мого учня!
Серед мільйонів людей ти народила ще одного. З точки зору всього світу маленьку пилинку, билинку, нішо.
Але це ніщо – кровний брат морської хвилі, грому, сонця і Чумацького шляху. Ця пилинка – сестра колосся, трави, пальми, пташки, левеняти, козеняти, цуценяти.
В цій дитині є те, що відчуває і досліджує, сумує і йде вперед, любить і ненавидить, вірить і сумнівається.
Ця пилинка поширює свою думку до зірок і океанів, гір і провалль.
Ця билинка – найкраще твоє творіння.
Шановна мамо мого учня, виховай в цій дитині найкраще, а я його збережу і ограную як найцінніший діамант.
2 Parrafo
Ще не охолонула ваша кава?
А тепер зізнайтесь, ви задали собі запитання, чому я саме так назвала цей етюд.
Я вперше позичила назву. Адже вона – ідеальна. Думаю, що Хуліо Кортасар не образиться.
Скажіть, хто нас зцілить від глухого вогню, що не має кольору, не має обличчя, що спалює каміння і стереже в проймах дверей; як нам бути, як відмиватись від його солодких опіків, які не проходять, а живуть у нас, зливаючись з часом і спогадами, з тим, що прилипне до нас і утримує нас саме в цьому місці, що боляче і солодко горить в нас, поки ми не окам’яніємо.
Вогонь треба приручити. Він горить в мені, і він горить в кожному з вас. Допоки горить вогонь – допоки ми живі. Я маю надію, що іскри мого вогню пульсуватимуть в інших тілах, підтримуватимуть їх жар.
1 Parrafo
З вами Тетяна М’ясковська, спочатку учениця, потім студентка і активістка найкращого університету – Глухівського національного педагогічного ім. О. Довженка, власниця найдетальнішої дипломної роботи про І. Багряного, а зараз – вчитель зарубіжної літератури і російської мови в Новостародубській ЗШ І – ІІІ ступенів, який працює з задоволенням; поціновувач гарних книг, подорожей, фотографій і добрих, чесних людей.

Немає коментарів:

Дописати коментар

"Бути чи не бути!" Бути! І питань не треба! Вільям Шекспір залишився задоволений нашою постановкою. Втілив у життя  фрагменти ...